Meninggal pada hari Jumaat, atau meninggal di bumi Mekah
Yang dikatakan shahid itu
adalah orang yang meninggal dalam keadaan beriman. Kalau dia mati dalam bulan
puasa tetapi dia tak berpuasa ? Kalau dia mati dalam bulan puasa tapi dia
tak solat ? Sama juga. Yang penting adalah amal perbuatannya. Tak ada sempena-sempena.
Ada hadith yang mengatakan
orang yang mati pada hari Jumaat membawa keberkatannya tapi ia ditujukan kepada
orang yang ketika Jumaat sedang beribadah. Kalau seseorang itu memang baik, dia
sedang beribadah, dan ditakdirkan
Allah dia meninggal, tak kira hari apa
pun.
Orang kata kalau mati di Mekah, syurga. How about Abu Lahab, Abu Jahal,
mereka mati di Mekah. Takkan mereka masuk syurga ? Maknanya di bumi Mekah, bumi
mana pun, sama . Anggapan itu anggapan yang salah.
Yang betul itu, kita
berusaha, supaya apabila kita mati, dalam keadaan beribadah.
Misalnya, mudah2an ditakdirkan Allah kita mati pada hari Ithnin atau Khamis, apabila
kita sedang berpuasa, mati – masyaAllah shahid. Orang yang berpuasa ini
disediakan Allah satu pintu yang special, dia seorang sahaja boleh masuk, iaitu
Bab Ar-Rayyan. Di alam barzakh orang yang suka berpuasa, akan dilapangkan Allah
kuburnya sejauh mata memandang. Macam mana tu ?
Kita melihat dengan mata
kepala kita dalam pandangan dunia. Bila kita dalam alam barzakh itu dah alam
lain dah. Yang kita nampak jasadnya, tapi rohnya tidak di alam dunia. Meskipun
kita nampak jasadnya, kita buka kuburnya sudah berulat, tapi it jasadnya. Makna
mata kasar kita memandang.
Jadi bila Nabi berkata
diluaskan kuburnya, percayalah diluaskan kuburnya ! Yang merasanya siapa ? Dia.
Kita tak tahu. Misalnya ahli maksiat dibalon oleh malaikat di kubur. Kita
tengok tak ada pun. Yang diazab tu rohnya. Yang dihimpit tubuh nya hingga selisih tulang bagi orang yang solat
sometimes, contohnya bila bermasaalah solat, bila happy tak solat. Apatah lagi orang
yang tidak solat.
Bagi orang yang
soleh maka dimudahkan jawab soalan dikubur.
Comments